Powitanie zimy, czyli kiedy pojawia się problem zmarzniętych dróg
Zima to czas, który kojarzy nam się przede wszystkim z pięknymi krajobrazami, górskimi wycieczkami, czy budową bałwanów. Niemniej jednak, jest to również czas, kiedy drogi stają się śliskie i zdradliwe. Przy intensywnych opadach śniegu, drogi szybko pokrywają się warstwą lodu, co znacznie utrudnia ich użytkowanie. Właśnie z tym problemem na co dzień walczą służby drogowe, stosując przeróżne metody i substancje, aby zapewnić nam bezpieczne warunki na drogach.
Aby ograniczyć utrudnienia związane z zimową aurą, służby drogowe korzystają z substancji, które mają za zadanie rozpuszczać lód, a tym samym zapewniają bezpieczeństwo użytkownikom dróg. Na polskich drogach najczęściej stosowanymi substancjami są sól drogowa i chlorek magnezu. Czy jednak te dwa środki są równie skuteczne? Sprawdźmy.
Efektywność stosowania soli drogowej
Sól drogowa to substancja, która od dawna jest stosowana do zwalczania lodu na drogach. Jej działanie polega na obniżaniu temperatury zamarzania wody, co w praktyce oznacza, że na solonej drodze śnieg i lód zaczyna topnieć, nawet jeśli temperatura powietrza jest poniżej zera. Co więcej, sól drogowa działa szybko, co jest szczególnie ważne podczas nagłych opadów śniegu czy intensywnych mrozów. Niemniej jednak, stosowanie soli drogowej ma też swoje wady. Przede wszystkim jest to oddziaływanie na środowisko – sól drogowa przenika do gleby i wód powierzchniowych, co może prowadzić do ich zasolenia.
Drugi problem związany z solą drogową to jej wpływ na pojazdy. Sól drogowa osadza się na karoserii i podwoziu, przyspieszając proces ich korozji. Dlatego też wiele osób po zimie odkrywa na swoim samochodzie korozję, której wcześniej nie zauważyło. Z tego powodu, coraz częściej szuka się alternatyw dla soli drogowej.
Efektywność stosowania chlorku magnezu
Chlorek magnezu to związek chemiczny, do którego coraz częściej sięga się w walce z lodem na drogach. Podobnie jak sól drogowa, obniża on temperaturę zamarzania wody, co tym samym prowadzi do topnienia lodu. W dodatku, chlorek magnezu jest skuteczny nawet w niskich temperaturach, do około -30 stopni Celsjusza. W porównaniu do soli drogowej, jest mniej korodujący dla pojazdów. Jest także mniej szkodliwy dla środowiska.
Chlorek magnezu ma również swoje minusy. Przede wszystkim jest to cena – chlorek magnezu jest znacznie droższy od soli drogowej, co jest istotne zwłaszcza w skali całego kraju. Co więcej, chlorek magnezu działa nieco wolniej niż sól, co może być problemem podczas intensywnych opadów śniegu. Ważnym aspektem jest także fakt, że chlorek magnezu jest mniej dostępny niż sól drogowa.
Podsumowanie – sól drogowa czy chlorek magnezu?
Na pytanie, czy lepsza jest sól drogowa, czy chlorek magnezu, nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Każda z tych substancji ma swoje plusy i minusy. Sól drogowa jest tańsza, działa szybko i jest łatwo dostępna. Z drugiej strony, jest szkodliwa dla środowiska i przyspiesza korozję pojazdów. Chlorek magnezu z kolei jest droższy, działa wolniej i jest mniej dostępny, ale za to jest mniej szkodliwy dla środowiska i pojazdów.
Ostatecznie, wybór substancji do zwalczania lodu na drogach zależy od wielu czynników, takich jak warunki pogodowe, budżet, dostępność substancji, a także świadomość ekologiczna. Niezależnie od wyboru, najważniejsze jest to, aby pamiętać o bezpieczeństwie na drogach i dostosować swoją jazdę do panujących warunków.
źródło informacji: www.sol-drogowa-warszawa.pl/chlorek-magnezu/warszawa.html